Directievaartuig 17.83 met UBC certificaat
Een voormalig douanevaartuig, uit 1942, oorspronkelijk gestationeerd in Vlissingen, werd in 1975 verkocht en omgebouwd tot pleziervaartuig.
De huidige eigenaar heeft het schip volledig laten certificeren als Drijvend Werktuig (werkvaartuig) als binnenschip. Hierdoor is het vaartuig professioneel inzetbaar, zonder dat particulier gebruik, of een combinatie daarvan, wordt uitgesloten.
Haar afmetingen zijn ca. 17.83 x 4.34 x 1.60 m. Ze is gebouwd bij Scheepswerf ’t Hondsbosch te Alkmaar. Ze is onder andere voorzien van een 146 pk / 108 kW GM Detroit diesel, CV op diesel, elektrische boegschroef, generator fluisterset, 1x ca. 1400 liter drinkwatertank, 1x ca. 300 liter vuilwatertank, 1x ca. 800 liter & 2x ca. 700 liter brandstoftanks. Er is geen gas aan boord. De doorvaart hoogte is ca. 3,85 m met alles plat. De kruissnelheid is ca. 15 km/uur bij 1400 RPM en de topsnelheid is ca. 17,5 km/uur bij 1600 RPM.
Het onderhoud is van een hoog niveau en wordt continu uitgevoerd. De machinekamer is uitstekend verzorgd en oogt fris. Het schip is geïsoleerd met steenwol en polystyreen.
De ruime stuurhut biedt een goed zicht rondom, is uitgerust met professionele navigatieapparatuur en beschikt over voldoende zitgelegenheid, twee zijdeuren en een trap naar het vooronder. In het vooronder bevindt zich een keurige woonruimte met het kombuis, een 2-persoons bed en een badkamer. Het achteronder heeft eveneens een 2-persoons bed, en 2x een 1-persoons kooi en een aparte toiletruimte. De stahoogte is in de stuurhut (ca.) 1,92 m, in het vooronder (ca.) 2,04 m, in de badkamer / toilet voor (ca.) 1,84 m, in het achteronder (ca.) 1,91 m en in het toilet achter (ca.) 1,77 m.
In onze ogen is dit vaartuig werkelijk een plaatje. Het schip is erkend als Varend Erfgoed.
Keuringsrapport van het onderwaterschip is aanwezig (04-2024).