Klipperkraak 20.77 met CBB
Klipperkraak uit 1900 met uniek karakter en een rijke geschiedenis. Met een klippersteven combineert ze de elegantie van een klipper met de kenmerken van een kraak zoals het naar binnen vallend achterboeisel, de vrij rechte zeeg en de geringe holte.
Tot 1927 zeilde de Klipperkraak over de binnenwateren, waaronder de Zeeuwse stromen, tot ze haar zeilen inruilde voor een motor en een hijstuig. Decennialang stond ze haar mannetje als vrachtschip, tot ze in de jaren zestig een woonboot in Amsterdam werd.
In de jaren 80 werd ze opnieuw onder zeil gebracht en in haar oude glorie hersteld.
Haar afmetingen zijn ca. 20.77 x 3.86 x 1.00 m. Het kloppend hart is een unieke “Blauwe Deutz” (35 pk /25 kW). Ze is o.a. voorzien van een potkachel, 2 zonnepanelen, mechanische koppeling, ca. 750 liter drinkwatertank, 1x ca. 300 liter & 1x ca. 50 liter dieseltanks. De doorvaart hoogte is ca. 17,50 m, en ca. 2,50 m als alles plat is.
Het schip is gedeeltelijk geïsoleerd met steenwol & hardschuim isolatieplaten. Het betreft een eenvoudig interieur waar iemand met 2 rechter handen iets heel prachtigs van kan maken. Er zijn in totaal 11 slaapplaatsen aan boord. Het kombuis is uitgerust met een 4-pits & een 1-pits gas fornuis, granieten werkblad en een wasbak met handpomp. De stahoogte is in de achterroef (ca.) 1,82 m, in het achteronder (ca.) 1,17 m, in de salon (ca.) 1,82 m, in de hut (ca.) 1,54 m / 1,90 m, in het toilet (ca.) 1,54 m en in het vooronder (ca.) 1,52 m.
Ze is een Varend Monument, een levend stuk maritieme geschiedenis dat elke museumhaven zou verrijken.