Spits 38.97 CvO Rijn
Voor de Rijn gecertificeerde motorspits, gebouwd in 1958 bij Scheepswerf S.A.J. en F. Plaquet, B-Peronnes. Ze is voorzien van een stalen buikdenning, nieuwe dennenboom, aluminium rolluiken, aluminium klapbare stuurhut en als klap op de vuurpijl een in 2015 volledig vernieuwd interieur met isolatie en elektra en dubbel glas ramen inclusief nieuw vooronder (ca. € 100.000 gekost).
Haar afmetingen zijn ca. 38.97 x 5.08 x 2.43 m. Ze is voorzien van een 172 pk / 126 kW GM Detroit diesel, hydraulische koppeling, CV op diesel, air conditioning, 360 graden draaibare boegschroef, 2x generator (Mitsubishi + Lister), 1x ca. 3000 liter drinkwatertank, geen gas aan boord. De doorvaarthoogte is ca. 4,28 m en ca. 3,50 m als de stuurhut afgebroken is.
Het schip is goed geïsoleerd met steenwol met aluminiumfolie en tevens goede geluidsisolatie. De betimmering is vernieuwd in 2015. Er zijn 2 hutten met in totaal 4 slaapplaatsen, de badkamer is voorzien van douche, wastafel en toilet, de keuken is voorzien van 4-pits keramische kookplaat, combi magnetron/oven. De stahoogte is in de stuurhut (ca.) 1,81 m, in de gang / corridor (ca.) 1,79 m, in de badkamer / toilet (ca.) 1,77 m, in de eigenaarshut (ca.) 1,81 m, in de salon (ca.) 1,85 m, in het kombuis / keuken (ca.) 1,93 m, voor (ca.) 1,92 m en in het vooronder (ca.) 1,83 m.
Dit is een zeer goed onderhouden en goed doorgerepareerd vrachtschip dat uitstekend als zodanig ingezet kan worden (geschikt voor solovaart) of als zeer goede basis voor een (varend) woonschip kan dienen.
Het is een prachtig gebouwd schip dat voorzien is van vele mooie details zoals de wijze waarop de achterroef is gebouwd. Maar ook de brede gangboorden zijn ideaal.
Er is veel vervangen waarbij er altijd is gekozen voor onderhoudsvriendelijk en dat vertaalt zich terug in gebruiksgemak. In onze ogen een buitenkans om met zo’n spits te kunnen beginnen.