Waddenvaarder 25.40, Rijnvaart gecertificeerd
Voormalig zeegaand vrachtschip / kustvaarder, type Ever, die gebouwd is om zeilend de Duitse Waddeneilanden te bevoorraden. Ze is gebouwd in 1902 bij Scheepswerf G en H Bodewes te Martenshoek.
In 1953 is het schip verlengd en voorzien van een verhoogd achterschip waarbij ze ook is gehermotoriseerd. In de jaren 70 is ze in gebruik genomen als werkschip met een kraan aan dek.
Haar afmetingen zijn ca. 25.40 x 5.00 x 1.15 m. Het is een volledig autonoom schip met onder andere de zonnepanelen, generator, omvormer etc. etc. Ze is voorzien van een 120 pk / 88 kW Mercedes diesel. De doorvaarthoogte is ca. 4,30m en als alles plat is ca. 3,49m. Er is een Kabola dieselkachel en vloerverwarming aanwezig, de centrale verwarming moet nagekeken worden, elektrische boegschroef, scheidingstransformator, ca. 3400 liter drinkwater in 2 tanks, 1x ca. 450 liter vuilwatertank, ca. 1500 liter diesel in 2 tanks, boiler.
Vanaf 1985 is het schip in gebruik als varend woonschip. Het schip is geïsoleerd met hardschuim isolatieplaten en voor de betimmering is multiplex met kraaldelen plafonds gebruikt. Er zijn 2 hutten met in totaal 6 slaapplaatsen. Badkamer met douche, wasbak en toilet. Kombuis met 2-pits inductieplaat, combi magnetron/oven, koelkast, vriezer, 2x wasbak. De stahoogte is in de stuurhut (ca.) 2,03 m / 1,86 m, in het kombuis / keuken (ca.) 2,19 m, in de salon (ca.) 1,93 m, in de badkamer / toilet (ca.) 2,01 m, in de hut (ca.) 2,24 m, in de voorste hut (ca.) 1,84 m en in de achterkajuit (ca.) 1,97 m.
De huidige eigenaar vaart met het schip heel west Europa door en is zelfs in Briare Frankrijk geweest. Dit kan nadat alles wat gedemonteerd kan worden om de laagst mogelijke doorvaarthoogte te bereiken, is weggenomen.
De achterwoning is nu in gebruik als werkplaats en dit kan eventueel weer een hut worden.
Ze is instap gereed. Volledig Rijn gecertificeerd.
Keuringsrapport van het onderwaterschip is aanwezig (03-2022).