VAREND WOONSCHIP

Zonder Ligplaats €199.000 k.k.

De van oorsprong gebouwde ijsbreker/stoomsleepboot is door de huidige eigenaar verbouwd tot een riant woonschip. De verlengde stuurhut biedt nu ook ruimte voor een woonkamer met vrij uitzicht over de omgeving. Door de plaatsing van zonnepanelen en een waterfilter is het schip geheel zelfstandig en ideaal voor lange reizen/verblijven. Er is door de eigenaren veel geïnvesteerd in het schip en nu instapklaar voor de volgende eigenaar, komt u snel een keer kijken.

Indeling

Via de ruime gangboorden is de stuurhut/woonkamer van bakboord, stuurboord en het achterdek te bereiken. Door de vele ramen van dubbelglas is dit een prettige woonkamer met vrij uitzicht over de omgeving. Via een trapje wordt de ruime keuken en badkamer bereikt. Ook hier is door de vele ramen veel contact met de omgeving. Onder het voordek is de eerste slaapkamer/werkkamer bereikbaar met voldoende stahoogte. Vanuit de woonkamer is via een andere trap de ruime masterbedroom bereikbaar. Hier zijn tevens vaste kasten onder het gangboord aangebracht.

Op het achterschip is boven de slaapkamer een ruim terras en op het achterdek nog een ruimer terras met elektrische davits voor de bijboot op het achterdek. Via een elektrisch te openen luik is de bergruimte onder het achterdek bereikbaar.

Geschiedenis

In 1936 liep de D-423 van stapel op de werf MeidericherSchiff swerft in Dbg Ruhrort in Duitsland. Het schip is in opdracht van de Duitse rijksoverheid gebouwd, welke was voorzien van een stoommachine. Het deed dienst als sleepboot aan de noordkust van Duitsland. De luiken waardoor de kolen in het ruim gebracht werden, zijn aan bakboordzijde nog aanwezig.

In vroegere tijden, toen de winters strenger waren, kwam het voor dat de kustwateren bedekt waren met een laag ijs. Om die reden is het deel van het voorsteven dat onder water zit 2x zo dik als de rest van het onderwaterschip om ook als ijsbreker te kunnen dienen. In 1951 is de stoommachine vervangen door een Deutz dieselmotor (langzaamloper).

Techniek

Voor de voortstuwing zorgt de langzaamloper Deutz met circa 275 pk bij 341 toeren. Daarnaast is een elektrische boegschroef van Duco in 2023 bijgeplaatst. De stille generator van 10KW is in 2022 geplaatst, net als de tractieset van 1000A, victron omvormer/lader en zonnepanelen. Daarnaast is er dubbelglas geplaatst en zijn de keuken en badkamer in 2022 vernieuwd.

Voor de verwarming zorgen de Kabola combiketel (2022) en de airco unit (2023). In 2023 is het vlak gecontroleerd en is een groot deel van het achter onderwaterschip vervangen. Het CBB/CVO certificaat hoeft pas weer in 2030 vervangen te worden.

Vaargebied

Het vaargebied van de Orion is met name door de afmetingen de wat grotere (kust)wateren. Door de sterke hoofdmotor en boegschroef zijn veel plaatsen makkelijk bereikbaar.

Door de semihistorische uitstraling is het schip welkom in de havens die zijn aangesloten bij de Schepencarrousel. Op dit moment zijn er ongeveer 27 havens bij deze organisatie aangesloten.

Enkele belangrijke kenmerken

  • Bouwjaar 1936 in Duisburg
  • Afmetingen circa 22,8 x 5,8 x 1,9 meter
  • Deutz SV 6 M 345 met vermogen van 275 PK = 184 KW bij 341 omw/min
  • Stille generator 10 KW 230/400 Volt 2022
  • Kabola c.v./warm water combinatie 2022
  • 6000 liter dieseltank en een 600 liter dagtank
  • Duco elektrische boegschroef 2023
  • AIS klasse a Explorer
  • Garmin Marifoon
  • 1000A 24 volt tractieset 2022
  • Victron Multiplus II 24/5000 120 a 2022
  • Zonnepanelen 6x 390 watt kantelbaar 2022
  • Victron smartsolar MPPT controller
  • Dubbel glas 2022
  • Airconditioning 2023
  • Grote keuken in 2022 vernieuwd met veel kastruime, afzuigkap en aansluitingen voor de kookplaat, combimagnetron, koelkast en wasmachine
  • Badkamer in 2022 vernieuwd met douchecabine, toilet en badkamermeubel
  • Vaarwater-drinkwater zuiveringsinstallatie 2024
  • 250 liter drinkwatertank
  • 500 liter waswatertank
  • 300 liter vuilwatertank
  • Gebouwd als ijsbreker met dikke platen op de kop, achter onderwaterschip onlangs vernieuwd
  • Zeer brede gangboorden (ca 1 meter) met daaronder veel bergruimte
  • Laatste vlakdiktemeting april 2023
  • CBB/CVO geldig tot 2030

 

Lijkt het u wat om op een oude stoomsleper te wonen en te varen? Kom dan zeker eens kijken op de Orion en geniet van het uitzicht vanuit de woonkamer en keuken.

 

Over het woonschip hoeft geen overdrachtsbelasting te worden voldaan. Uw notaris kan u hier verder over informeren.

Onze beschrijvingen zijn met de grootste zorg samengesteld, maar hieraan kunnen geen rechten worden ontleend. Het staat u vrij de afmetingen en gegevens te controleren tijdens een bezichtiging.

Specificaties Sleepboot Orion :

Casco: Staal Afmeting: 22,8 x 5,8 m Aantal kamers: Makelaar: WesselsWaterwonen Woonoppervlakte: 75 m2

DELEN MET

OVERIG AANBOD ZONDER LIGPLAATS IN DEZE PRIJSKLASSE Aantal objecten 4



WATERWOON NIEUWS


  • Mogelijkheden voor financieren woonboot snel duidelijk met gratis hypotheekgesprek

    Creatieve en alternatieve woonvormen krijgen steeds meer aandacht. En wonen op het water is een...

    LEES MEER

  • Drijvend wonen op water en land

    Nieuwe vergezichten. Drijvend wonen slaat niet alleen aan op het water maar kan ook op...

    LEES MEER

  • Schoonschip, de meest duurzame drijvende wijk

    Schoonschip is een drijvende woonwijk in het Johan van Hasseltkanaal, een zijkanaal van het IJ...

    LEES MEER

  • Verkoop waterkavels in Amsterdam

    Rondom het Sluishuis project, met o.a. mooie woningen, exclusieve appartementen en riante terrassen in Amsterdam,...

    LEES MEER

Onze gecertificeerde WaterWonen makelaars